تور ارمنستان

» طولانی ترین پل دریایی جهان با حضور رئیس جمهور چین افتتاح شد


طویل‌ترین پل روی دریا بین ماکائو، هنگ‌کنگ و چین با حضور رئیس جمهور چین به طور رسمی افتتاح شد. این پل، با ارزشی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار، بحث‌های زیست محیطی زیادی را طی سال‌های انجام پروژه برانگیخته بود.

مقاله‌ی مرتبط:

پلی به ارزش ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار (۲۰ میلیارد دلار) که هنگ‌کنگ و ماکائو را به شهر جوهای در سرزمین اصلی چین متصل می‌کند و طولانی‌ترین پلی است که تا به حال روی دریا ساخته شده است، بالاخره ۹ سال پس از آغاز عملیات ساخت و ساز، افتتاح شد.

شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین، به همراه هیئتی از مقامات بلندپایه از هنگ‌کنگ و ماکائو، به صورت رسمی طولانی‌ترین پل روی آب جهان را روز سه‌شنبه و طی مراسمی در شهر جنوبی جوهای افتتاح کرد. این پروژه‌ی عظیم ۵۵ کیلومتری که ساختن آن ۹ سال طول کشید و افتتاح آن چند بار به تعویق افتاد، سرزمین اصلی چین را به مناطق خودمختار هنگ‌کنگ و ماکائو متصل می‌کند.

پل طویل HKZMB در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۶ افتتاح شود، اما به تعویق افتادن‌های مکرر این افتتاح را تا امسال عقب انداخت. این پل، یکی از بخش‌های مهم برنامه‌ی چین برای خلیج عظیم چین است که ۵۶٬۵۰۰ کیلومتر مربع را در جنوب چین در بر می‌گیرد و شامل ۱۱ شهر، از جمله هنگ‌کنگ و ماکائو، است که ۶۸٬۰۰۰٬۰۰۰ سکنه (۶۸ میلیون) دارند.

پل هنگ کنگ – جوهای – ماکائو

شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین، پس از افتتاح رسمی پل جوهای – ماکائو – هنگ‌کنگ، ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸، روی صحنه مورد تشویق قرار گرفت

شی، در یک سخنرانی اعلام کرد

اعلام می‌کنم که پل هنگ‌کنگ – ماکائو – جوهای به طور رسمی افتتاح شد.

این جمله با تشویق صدها نفر از مهمانان حاضر در این رویداد، از جمله کری لام و فرناندو چویی، رهبران هنگ‌کنگ و ماکائو، و لی شی، از استان بزرگ گوانگ‌دونگ، روبه‌رو شد.

این پل روز چهارشنبه برای اولین بار به روی عموم باز خواهد شد.

راهی برای اتصال مناطق مهم

پل هنگ کنگ – جوهای – ماکائو

در این عکس که ۷ اکتبر ۲۰۱۸ گرفته شده است، بخشی از پل هنگ‌کنگ – جوهای – ماکائو (HKZMB) از جزیره‌ی «لانتائو» در هنگ‌کنگ دیده می‌شود

طرفداران افتتاح پل HKZMB می‌گویند که آن زمان سفر را بین این سه شهر، از سه ساعت به ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد و سبب سهولت دسترسی مسافران و گردشگران به منطقه‌های اطراف می‌شود.

فرانک چان، وزیر حمل و نقل شهر، روز جمعه گفته بود:

با استفاده از این پل، زمان سفر بین هنگ‌کنگ و منطقه دلتای رودخانه وسترن پرل (Western Pearl River Delta) تا حد زیادی کاهش می‌یابد و می‌توان تنها در عرض سه ساعت رانندگی از هنگ‌کنگ به دلتا رفت.

اما، با وجود تاکیداتی که روی زمان رانندگی شده است، مالکان خودروهای خصوصی در هنگ‌کنگ بدون مجوزه ویژه اجازه عبور از پل را ندارند. بیشتر رانندگان باید ماشین خود را در بندر هنگ‌کنگ پارک کنند و برای رفتن به آن طرف پل، سوار اتوبوس‌های شاتل بشوند یا ماشین‌های خاصی را کرایه کنند. کرایه‌ی اتوبوس‌هاس شاتل از ۸ تا ۱۰ دلار برای سفرهای یک طرفه است که این کرایه بستگی به زمان حرکت اتوبوس‌ها دارد.

اختلاف نظر‌های عمیق

پل هنگ کنگ – جوهای – ماکائو

تصویری از پل هنگ‌کنگ – جوهای – ماکائو (HKZM)، پنج روز قبل از مراسم افتتاحیه‌ی آن و از سمت هنگ‌کنگ

این پروژه با انتقادات شدیدی در هنگ‌کنگ روبه‌رو شد؛ گفته می‌شود که اشتیاق یا تقاضای عمومی کمی برای برقراری ارتباط بیشتر با ماکائو یا جوهای وجود دارند و مردم نگران آن هستند که این شهر گرفتار گردشگرانی شوند که از سمت سرزمین اصلی چین وارد هنگ‌کنگ خواهند شد. در سال ۲۰۱۶، هنگ‌کنگ شاهد ورود ۵۶٬۷۰۰٬۰۰۰ گردشگر (۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار) به این منطقه بود که در مقایسه با آمادر ۳۷٬۶۰۰٬۰۰۰ گردشگر (۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار) بریتانیا که وسعت بسیار بیشتری نسبت به هنگ‌کنگ دارد، رقمی بسیار چشمگیر است.

منتقدان به موضوع تقویت مسیرهای اتصالی ریلی و نیز پل شنزن – ژونگ‌شان اشاره می‌کنند که قرار است در سال ۲۰۲۴ افتتاح شود و انتظار می‌رود که ترافیک مسیرهای منجر به جوهای را تا ۲۵٪ کاهش بدهد. از دیدگاه منتقدان دولت چین، این پل ابزاری برای تحت تسلط درآوردن هنگ‌کنگ است که دارای مجلس قانونگذاری نیمه دموکراتیک و قوه قضائیه مستقل است و در سال‌های گذشته، شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای علیه این موضوع بوده است.

کلودیا مو، سیاست‌مدار هنگ‌کنگی، اوایل سال جاری به خبرنگاران CNN گفته بود:

هیچ کدام از مسیرهای اتصالی فعلی به راحتی قابل مشاهده نیستند. ولی وقتی که به هنگ‌کنگ پرواز می‌کنید، این پل به راحتی قابل مشاهده است و این صحنه بسیار نفسگیر و جذاب است.

این پل، مانند یک بند ناف عمل می‌کند که هنگ‌کنگ را به چین پیوند می‌زند. وقتی آن را می‌بینید می‌دانید که به سرزمین مادری خود متصل شده‌اید.

مو و منتقدان دیگر، هزینه‌های هنگفتی که هنگ‌کنگ برای این پروژه پرداخته است را هم مورد انتقال قرار داده‌اند. سهم هنگ‌کنگ از هزینه‌های ساخت پل، بیشتر از ۹٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار (۹ میلیارد) بود؛ در حالی که این شهر با مشکل کمبود شدید مسکن و فقر گسترده دست و پنجه نرم می‌کند. او معتقد است علی‌رغم خرج زیادی که هنگ‌کنگ برای این پل کرده است؛ ولی منفعت زیادی برای مردم منطقه ندارد. 

شاهکار مهندسی

پل هنگ کنگ – جوهای – ماکائو

پل، با استفاده از ۴۰۰٬۰۰۰ تن فولاد (چهار برابر فولادهای استفاده شده در پل گلدن گیت سان فرانسیسکو) و طوری ساخته شده است که در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری، طوفان‌های شدید و ضربه‌های سهمگین ناشی از برخورد کشتی‌های باربری بزرگ مقاومت کند. این پل، همچنین، شامل تونلی به طول ۶٫۷ کیلومتر در زیر آب است که باعث شده است آن از مسیرهای شلوغ حمل و نقلی دلتای رودخانه‌ی پرل در امان بماند. این تونل، بین دو جزیره‌ی مصنوعی ساخته شده است که هر کدام از آن‌ها، مساحتی برابر با ۱۰۰٬۰۰۰ متر مربع دارند و در آب‌های نسبتا کم عمق قرار گرفته‌اند.

ساخت پل HKZMB که در حقیقت یک شاهکار مهندسی به شمار می‌آید، مشاجراتی را برانگیخت. دلتای رودخانه‌ی پرل، خانه‌ی دلفین‌های سفید چینی است که در خطر انقراض هستند و تلاش‌های زیادی برای نجات این گونه از جانوران در هنگ‌کنگ و شهرهای دیگر در دست انجام است.

کارشناسان محیط زیست قبلا گفته بودند که آن‌ها نگران هستند که راه‌اندازی پل HKZMB و توسعه‌ی فرودگاه هنگ‌کنگ، آخرین ضربه‌ها را به دلفین‌ها بزنند و باعث انقراض این گونه‌ی محلی بشوند. در واکنش به نگرانی‌های زیست محیطی مربوط به پل، دولت هنگ‌کنگ اقدام به راه‌اندازی پارک‌های دریایی اضافی برای حفاظت از دلفین‌ها و سایر آب‌زیان منطقه کرده است، اما بعضی از کارشناسان می‌گویند، برای کاهش تاثیر منفی کاری که انجام شده است، خیلی دیر شده است.

انتقاداتی هم درباره رعایت نشدن استانداردهای ایمنی در عملیات ساخت و ساز پل مطرح شده است. هفت کارگر در هنگام ساخت پل کشته و ۲۷۵ نفر کشته شدند. مقامات هنگ‌کنگی این تلفات را محکوم کردند و در ابتدای سال جاری نیز، چند تن از پیمانکاران فرعی پروژه به خاطر کم‌کاری در این خصوص جریمه شدند.

عکس‌ها: پل‌های دیدنی در سرتاسر جهان

در ادامه چند مورد از پل‌های زیبای جهان با ویژگی‌های خاصی که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کنند، مشاهده می‌کنید:

پل پوئنته لاگونا گارزون

پل پوئنته لاگونا گارزون (Puente Laguna Garzon) ساخته‌ی معمار رافائل وینولی؛ سال ۲۰۱۵ (گارزون، اروگوئه): پل مدور رافائل وینولی، معمار اروگوئه‌ای، را تنها باید از بالا دید تا به زیبایی آن پی برد. این پل دایره‌ای شکل که جایگزین یک گذرگاه مسطح شد، تداعی کننده‌ی یک تالاب در تالاب است.

پل سارایوو

پل سارایوو (Sarajevo Bridge) ساخته‌ی معماران BCQ بارسلون؛ در حال پیشرفت (بارسلون، اسپانیا): مفهوم به کار گرفته شده در پل سارایوو که با گیاهان مختلفی پوشانده شده است، مفهوم «سبز هیتروتویک در یک گام بالاتر» است. ویژگی‌های نوآورانه‌ای که در پل فعلی سارایوو استفاده شده است، شامل استفاده از سنگ‌های شب نمایی که مسیر را بدون هیچ‌گونه استفاده‌ای از برق روشن می‌کنند و نوعی بتون ویژه است که آلودگی را به موادی بدون ضرر تبدیل می‌کند. هنوز هیچ تاریخی برای افتتاح این پل اعلام نشده است.

پل سیرکل بروئین

پل سیرکل بروئین (Cirkelbroen) ساخته‌ی اولافور الیاسون؛ سال ۲۰۱۵ (کپنهاگ، دانمارک): اولافور الیاسون با الهام از تاریخ شهر به عنوان یک شهر بندری این پل را طراحی نکرده بود. پنج پلت فرم مدور به همراه دکل‌های سیمی، تصویری از قایق‌های شناور در بندر را به ذهن‌ها متبادر می‌کنند.

پل ژانگ جیاجی کنیون

پل ژانگ جیاجی کنیون (Zhangjiajie Canyon) ساخته‌ی هایم داتون؛ در حال پیشرفت (شهر ژانگ جیاجی، چین): پلی که هایم داتون ساخته است، بزرگ‌ترین پل شیشه‌ای جهان است. صرف‌نظر از محافظت‌هایی که از بازدیدکنندگان می‌شود، این پل با ۲۱ متر درازا و ۲۲۰ بلندی، به عنوان یک سکو برای بانجی جامپینگ و شوهای مد نیز استفاده می‌شود.

پل لاکی نات

پل لاکی نات (Lucky Nut Bridge) ساخته‌ی معماران NEXT؛ در حال پیشرفت (چانگ‌شا، چین): نام و شکل پل لاکی نات معماران نکست، اشاره‌ای به هنر گره‌بافی تزئینی چینی‌ها است که با خوش‌شانسی همراه است.

پل دانجیانگ

پل دانجیانگ (Danjiang Bridge) ساخته‌ی معماران زاها حدید؛ در حال پیشرفت (تایپه، تایوان): این پل که در ارتفاع بالاتر از ۹۰۰ متری در حال ساخت است، یکی از آخرین کارهای زاها حدید فقید است که جوایزی هم برای به ارمغان آورد و به گفته‌ی این شرکت، طولانی‌ترین پل کابلی نامتقارن و تک برج جهان است. طراحی ظریف این پل به گونه‌ای انجام شده است که بدون تحت تاثیر قرار دادن غروب تایپه، جلوه‌ای زیبا به آسمان شهر می‌بخشد.

پل سولوسبوره

پل سولوسبوره (Sölvesborg Bridge) ساخته‌ی یوس آرشیتکتور؛ سال ۲۰۱۳ (سولوسبوره، سوئد): پل سولوسبوره، طولانی‌ترین پل عابر پیاده‌ی جهان با بیش از ۷۵۰ متر درازا، بیشتر به خاطر نورپردازی‌های منحصربه‌فرد آن مورد توجه قرار گرفته است تا معماری آن. شرکت معماری یوس آرشیتکتور این سازه را با لامپ‌های LED که تغییر رنگ می‌دهند، تزئین کرده است.

پل هلیکس

پل هلیکس (Helix Bridge) ساخته‌ی کوکس آرشیتکچر؛ سال ۲۰۱۹ (مارینا بی، سنگاپور): سال ۲۰۱۰ که پل هلیکس افتتاح شد، این پل اولین نمونه‌ای بود که به شکل نگاپور برای اولین بار به شکل دو مارپیچ طراحی و ساخته شده بود. این سازه، نمادی از زندگی، تجدید حیات و رشد است و در کنار کازینوی ساحلی ۵٬۷۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلاری (۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) موشه سافدی در مارینا بی قرار دارد.

ایستگاه اوگه نورث

پل ایستگاه اوگه نورث (Køge North Station) ساخته‌ی COBE، در حال پیشرفت (اوگه، دانمارک): این پل که چیزی بیشتر از صرفا یک سازه‌ی تماشایی است، با همکاری COBE Architects، Dissing + Weitling و COWI طراحی شده و شامل راه‌هایی برای عبور قطار و ماشین است و همچنین تمام امکانات یک ایستگاه در آن در نظر گرفته شده است. ایستگاه اوگه نورث در سال ۲۰۱۸ باز می‌شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.